Werkt mindfulness bij hoog sensitiviteit?

“Waarvoor zou mindfulness dan moeten werken?” Is de eerste gedachte die door mijn hoofd gaat. Waar heb je dan last van? Merk je op dat je blijft hangen in je gedachten? Zit je te piekeren? Heb je het gevoel dat je hoofd helemaal vol zit? Ben je opeens moe? Wat is je doel?

Naar mijzelf als geheel kijken

Met mindfulness ben ik gaan leren naar mijzelf te kijken, naar mijn gedachten, naar mijn emoties, naar de reacties van mijn lichaam. Vroeger werd ik vooral geleid door mijn gedachten. “Doe ik het wel goed?” “Wat zullen zij er niet van denken?”. Ik was dan met mij hoofd (nieuwe gedachten) oplossingen aan het verzinnen die in de toekomst plaats zouden kunnen vinden. Piekeren, wakker liggen in bed, zorgen maken, terugdenken aan het verleden en “Wat als …” – scenario’s. Mijn hoofd draaide overuren en mijn lichaam reageerde met psoriasis, een stijve nek, pijn in de onderrug, gespannen buik, griep, verkoudheid enzovoort. Maar ja, daar was geen aandacht voor.

Aandacht kan je maar aan één ding tegelijk te geven.

Als je dit door hebt, snap je ook dat als je de aandacht richt op de in- en uitademing, er geen aandacht kan zijn voor de gedachten en je daardoor de hersenen een moment niet aan het werk zet met gedachten. Als je een stuk hard gelopen hebt, ben je toch ook ontspanningsoefeningen aan het doen? Zo werkt het ook met gedachten en hersenen. Geef ze daarom iedere dag een moment de tijd om tot rust te komen.

Dit tot rust komen kan je doen door te mediteren, maar ook door met aandacht een wandeling te maken (liefst de eerste 10 minuten in stilte) in het bos, even naar een andere plek te gaan en daar een kop thee of koffie te drinken. En merk dan ook eens op hoe jouw lichaam hier op reageert? Ik noem dit ook wel ME-time. Een moment voor mijzelf, in de ochtend bij het wakker worden, in de middag tijdens de pauze, in de avond om te ontspannen.

En soms werkt het niet zoals ik zou willen dat het werkt. Er is dan een te groot verlangen of kan ik niet accepteren dat het nu even is zoals het is. Ik ben dan heel onrustig, wil van alles opschrijven, actielijstjes maken, opstaan en weglopen. Iets in mij zegt dan vaak dat het juist nu heel goed is om ME-time te hebben.

Voor mij werkt het! En voor jou?

Voor mij werkt het om dagelijks mindful te zijn. In het begin vooral door de formele momenten, maar nu ook door de hele dag heen. Ik merk dat ik mij minder druk maak, over de toekomst, over wat er gebeurd. Ik raak minder verstrikt in mijn gedachten. Hierdoor hou ik energie over aan het einde van de dag wat mij weer een prettig gevoel geeft. Misschien herken jij ook situaties en zou het voor jou ook kunnen werken. Wil je dit ook ontdekken, neem dan gerust een keer contact op om te ervaren wat mindfulness voor jou zou kunnen betekenen.