MMM – Rust achter het bureau (5)

Rust achter het bureau

Regelmatig een moment ontspannen
Regelmatig een moment ontspannen

Het is een grote fabel dat Mindfulness gaat over stil zitten met de ogen dicht, gedachteloos. Juist in de beweging kan er veel gebeuren. Stil zitten achter het bureau levert juist extra spanning op. Spanning in de schouders, onderarmen, het gezicht, kaakspieren, rug, bovenbenen. Deze spanning vraagt onbewust energie. Let maar eens op welke spieren je allemaal aanspant als je achter je computer een belangrijke tekst aan het typen bent. Ook komen er allemaal gedachten voorbij die eigenlijk niets te maken hebben met waar je op dat moment mee bezig bent. Ik zeg niet dat ze onbelangrijk zijn, maar ze kunnen je aandacht voor die ene belangrijke offerte afleiden.

leren hardlopen

Ontspannen doe je pas als je moe bent, toch? Waarom niet op regelmatige momenten? Misschien kan ik het wat verduidelijken met het volgende verhaal:

Ik ben mijn zoon (11 jaar) leren hardlopen. De eerste keer hadden we een route van  3 kilometer. “Gaan we dan de hele tijd hardlopen?”, was zijn eerste schrikreactie: “Dat haal ik nooit!”. We gingen hardlopen en na 400 meter was de eerste rustpauze door een stukje te wandelen. “Ik ben nog helemaal niet moe! Laten we door lopen!”. Ik heb hem toen uitgelegd dat de snelheid die wij aan het begin lopen gelijk hoort te zijn aan de snelheid aan het einde. Door nu alvast een pauze in te bouwen is het mogelijk de laatste 400 meter ook hard te blijven lopen. En zo liepen we iedere keer 400 meter hard en daarna een stukje wandelen. Het laatste stukje hadden we energie over en hebben gesprint Hij won! Inmiddels lopen we nu regelmatig 5 tot 7 kilometer. En in plaats van de 400 meter lopen we nu langer hard, met rustpauzes.

Voordeel: We komen zonder kleerscheuren weer thuis aan en kunnen rustig verder met de dag.

Leren ontspannen achter het bureau

Net zoals met hardlopen is het ook mogelijk om de hele dag dezelfde aandacht te kunnen geven. Neem regelmatig (zeg 1 keer per uur) een moment (60 seconde) om te ontspannen achter het bureau. Ook als het op dat moment niet uitkomt of als je het gevoel hebt dat het niet nodig is. Als je onderstaande oefening regelmatig doet zal je aan het einde van de dag gaan merken dat je energie over hebt, bijvoorbeeld voor je hobby. Een eigen manier van ontspannen is natuurlijk ook mogelijk. Laat mij weten hoe je dit dan doet.

Deze bureau-oefening is heel eenvoudig, bestaat uit 6 stappen en duurt niet langer dan een minuut:

  1. Haal je handen weg van het toetsenbord
    Je kan je handen in je schoot leggen of langs je lichaam laten hangen
  2. Geef de gedachten een moment alle aandacht
    Laat alle gedachten in je hoofd zijn voor wat ze zijn, ze zijn er nu. Laat ze er zijn.
  3. Schuif met je billen naar achteren
    en laat je rug tegen de rugleuning steunen. Merk op hoe je nu op de stoel zit.
  4. Adem drie keer rustig in en uit
    Adem drie keer heel rustig in, hou even de adem vast, en laat de adem heel rustig naar buiten stromen (tot je longen helemaal leeg zijn). Misschien dat je een stuk ontspanning in je lichaam voelt.
  5. Ontspan de schouders
    Trek bij de inademing de schouders zo hoog mogelijk op, hou even de adem vast, en ontspan je schouders terwijl je de lucht snel uitblaast. Dus ontspannen en hard uitblazen. Doe dit drie keer. Het kan zijn dat je vingers een beetje beginnen te tintelen.
  6. Check of er nog gespannen plekken
    zijn en ga weer verder met waar je mee bezig was

Geef hier onder jouw reactie op deze oefening!