Thee meditatie

Deze meditatie wordt gedaan met een kopje thee, bij voorkeur in een doorzichtig glas.

TheekopjeGa rustig zitten op een stoel aan een tafel. Neem even een moment voor jezelf. Zorg ervoor dat je de aankomende vijftien minuten niet lastig gevallen kan worden, zet je telefoon even op stil of helemaal uit. Voel hoe je zit, hier op de stoel, beide voeten op de grond. Gewaar van de zwaartekracht die jou in de stoel drukt. Voel of er nog lichaamsdelen gespannen zijn en probeer die zo goed mogelijk te ontspannen. Dit kan je bijvoorbeeld doen door de spier een stevig aan te spannen en daarna weer te ontspannen.

Voor je op de tafel staat het theeglas. Schenk heet water in het glas en voeg daar vervolgens de thee aan toe, een zakje of een thee-ei. En neem vervolgens waar wat er in het glas plaats vindt. Misschien dat het water nog wat beweegt. De thee die het water opneemt en zijn kleur en geur aan het water geeft, de kleur die langzaam dalend naar de bodem van het glas gaat. De damp die uit het glas opstijgt. Gewaar van de geur van de thee die de neus binnendringt, misschien de mond die wat vochtiger wordt. Wees je gewaar van de signalen in jou. Voel met je hand de damp boven het glas. Wat gebeurt er als je dat doet?

Bedenk hoe deze thee hier bij jou op de tafel is gekomen. De mensen die er voor hebben gezorgd dat jij nu hier een glas thee voor je hebt staan. De teler, de plukkers, de aarde waar de theestruik in staat, de zon, de lucht en de regen die de struik hebben laten groeien, de mensen die de thee gedroogd hebben en ingepakt, vervoerd naar de winkel in Nederland. Een ieder die zijn inzet heeft geleverd voor deze kop thee.

Adem rustig in en wees je gewaar van de beweging van het lichaam door de ademhaling. Het opbollen van de buik bij een inademing, een korte pauze en daarna het inzakken van de buik bij de uitademing. Adem zo ongeveer tien keer, zonder de ademhaling te sturen, laat deze zelf zijn gang gaan.

En als je merkt dat je geest afgeleid wordt door een gedachte of een emotie, herken dit dan, erken dat je deze gedachte of emotie hebt (“Hé, ik merk dat ik de gedachte … heb!”) en breng de aandacht vervolgens weer terug bij de lichamelijke gewaarwordingen door de ademhaling, het opbollen en inzakken van de buik.

En als je merkt dat er een lichte prikkel ontstaat om een slok van de thee te nemen, wacht dan nog heel even om bij dit moment stil te staan. Waar in jouw lichaam ontstaat deze prikkel? Ga eens naar die plek toe als deze er is en besteed daar even kort aandacht aan.

Pak nu het theeglas, let op dat deze niet te heet is. Voel de warmte van het water dat het glas heeft opgewarmd. Ruik eens aan de damp en laat deze door je neus naar binnen stromen. Zie hoe de waterdamp opstijgt en verdwijnt in het niets.

Neem een klein slokje van de thee en slik deze nog even niet door. Zet het glas weer voor je neer op de tafel. Laat de thee door je mond stromen, over de tong, langs de tanden en kiezen. Wat ben je gewaar als je dit doet? Wat gebeurt er met de temperatuur van het water? En welke smaken zijn te herkennen? Is er verschil? Zijn er andere dingen of sensaties die jou opvallen?

Slik nu de thee door. Misschien dat je dit door je slokdarm naar binnen voelt stromen, naar je maag. Welke smaak is er nu in je mond aanwezig? En in je neus? Is deze nog steeds dezelfde of is deze anders geworden?

Neem nu een nieuwe slokje thee en zet opnieuw het glas voor je neer op tafel. Herhaal de voorgaande handelingen als ware het je eerste slokje thee. Doe dit een aantal keren, iedere keer helemaal opnieuw beginnen.

En als je dit een aantal keer gedaan hebt, neem dan een grotere slok van de thee (als deze niet te heet is) en zet iedere keer het glas terug op de tafel. Iedere keer opnieuw totdat het glas helemaal leeg is. Je kan natuurlijk ook deze oefening doen met de eerste zeven slokjes en daarna op de “standaard” manier de rest van de thee opdrinken.

Deel je ervaring met jezelf of met anderen, schrijf deze eventueel op in een schrift zodat je deze later nog een keer terug kan lezen.