Adem meditatie

De adem is het anker waar je naar terug kan gaan als je even een moeilijk moment hebt. Dit komt natuurlijk niet altijd voor, maar het is wel goed om regelmatig te oefenen.

Adem inBij de adem meditatie ben je bewust aanwezig bij de ademhaling en de beweging van het lichaam door de ademhaling. Dit kan zijn het op en neer gaan van de buik of borst, de koude lucht die door de neus naar binnen stroomt en iets warmer weer uitstroomt.

Wees je bij deze meditatie voor enige tijd bewust van de ademhaling. Je kan dit doen door te gaan zitten op een stoel of een krukje, maar je mag natuurlijk ook staan of liggen. Je zal merken dat je tijdens deze meditatie door gedachten meegenomen zal worden. Dit ik oké, zo werkt onze geest. Op het moment dat je dit opmerkt breng je op een vriendelijke wijze de aandacht terug bij de ademhaling. Ontdek wat er met je lichaam gebeurd als je adem haalt. Gewaar van de inademing door de neus, misschien gewaar van de koude lucht, de opbolling van de buik of borst, een korte pauze en dan de uitademing, het inzakken van de buik of borst, weer een korte pauze en de inademing begint weer.

Als je merkt dat je heel snel door gedachten wordt afgeleid kan het helpen om de inademing en de uitademing te benoemen en in gedachten mee te tellen tot tien, dus “in 1”, “uit 1”, “in 2”, “uit 2”, tot 10 en dan weer overnieuw beginnen.

Bij de adem meditatie ben je volledig aanwezig in het nu, geen gedachten over het verleden of plannen maken voor de toekomst, to-do-lijstjes enzovoort. Deze komen natuurlijk altijd boven, maar door de aandacht op een vriendelijke niet-oordelende manier  (dus niet “o jee, zit ik weer te denken, ik doe het niet goed!”) iedere keer overnieuw te beginnen. Je kan namelijk niets verkeerd doen bij mediteren.