HSP zoals ik het ervaar

Ik ben zelf HSP, maar dat had je wel verwacht. Althans, als ik de test doe antwoord ik een groot aantal keren met “ja”. De vragen zijn wel zodanig opgesteld dat het problemen lijken. Ik ervaar dat niet altijd zo. Het wordt een probleem op het moment dat ik mij er niet bewust van ben. Vaak als ik moe ben of gespannen. Nu is er een tijd geweest waarbij ik dit niet wist en het een probleem was. Totdat in 2008 iemand aan mij vroeg: “Heb je wel eens van HSP gehoord?” “Nee!” was mij antwoord, “Wat is dat?” “Dat is waar jij symptomen van hebt, hoog sensitiviteit!”. Het schijnt dat ongeveer 20% van de mensheid dit heeft.

Wat herken ik bijvoorbeeld op de werkvloer? Ik kan heel moe worden van het geroezemoes. Ook als iemand bij mij in de buurt komt zitten en ik de energie uit mij voel stromen. Of als iemand een geurtje op heeft. De geur komt gewoon naar mij toe en blijft de hele dag in mijn neus hangen, ik proef het in alles.

geurkaarsenIk herinner bij nog dat ik met mijn vrouw een “Bodyshop” in ging. Er stonden allemaal geur zeepjes opgesteld. Toen ik voor de winkel stond voelde ik al de geurwolk op mij af komen. Ik ben alsnog naar binnen gegaan. Ik kon bijna niet ademen. Het hele weekend proefde ik de geuren in mijn mond en een licht gevoel in mijn hoofd.

Vorig weekend had ik open dag in mijn praktijk. Een praktijk voor stress-reductie, burn-out preventie en HSP. Het was een geweldige dag. Ik heb er van genoten. Wat een boel mensen. Toen ik na afloop  op de bank ging zitten piepten mijn oren en ik voelde mij moe. Duidelijke kenmerken van een HSP die lange tijd aandacht aan zijn omgeving heeft gegeven. Een HSP is namelijk heel erg gericht op de mensen om zich heen. En als je dan ook nog een sterk empathisch vermogen hebt, dan telt dat lekker op. Ik vind dit op zich geen probleem. Vaak weet ik dat van te voren al. Ik stel mij er dan op in. In de avond heb ik rustig gezeten en een zitmeditatie gedaan. Dit is voor mij een manier om rust in mijn hoofd en mijn lichaam te krijgen. Ik zit dan op de grond, vaak op een kussen en concentreer mij op mijn ademhaling. Hierbij wordt ik natuurlijk afgeleid door gedachten. De oefening is de gedachten opmerken en de aandacht vriendelijk weer terug brengen naar de ademhaling. Door dit regelmatig te doen merk ik dat gedachten minder op de voorgrond zijn.

Een HSP is vooral buiten-ste-binnen gericht. De uitdaging is om dit om te keren naar binnen-ste-buiten. Je kan dit doen door meer in contact met jezelf te zijn. Vriendelijke aandacht voor jezelf, voor je lichaam. Bijvoorbeeld door meditatie, yoga, een boswandeling of ontspanningsoefeningen.

Je bent in eerste instantie verantwoordelijk voor je eigen geluk en gevoelens, niet voor dat van anderen.

Dit doen maakt natuurlijk onzeker, want je wilt graag zorgen voor de ander. Maar kan je ook goed voor een ander zorgen als je niet eens goed voor jezelf kan zorgen?

Een minivakantieDus ik daag jou uit, HSP-er, om iedere dag een moment voor jezelf te hebben. Ga op een rust plekje zitten en laat je niet afleiden. Stel je voor dat je op vakantie bent. Geniet van de rust en de ruimte. Geen telefoon, geen televisie, geen internet. Alleen maar het geluid van de stilte. Je zal merken dat je onrustig wordt: laat dat dan zo zijn. Het zijn de gedachten die jou onrustig maken. Dit is nu jouw moment, de rest komt straks. Ik noem dit soms wel eens een “mini-vakantie“.

Gun jezelf de tijd om tot rust te komen.

Door dit regelmatig te oefenen zal je merken dat je de maalstroom van gedachten steeds rustiger wordt.