HSP Vraag #5 Hoe kan ik als HSPer bewuster grenzen trekken?

Kan je bewuster leren grenzen te trekken mbt emoties van anderen? Vaak denk je hier pas achteraf over na. Wanneer je al ‘op’ bent. 

Het trekken van grenzen betekent dat je nee durft te zeggen. Tot hier en niet verder. Naar andere mensen toe is dit al lastig, laat staan als het gaan om emoties. Ik merk vaak dat HSP’ers heel behulpzaam zijn. Dit is een hele mooie eigenschap die door veel mensen gewaardeerd wordt (en soms onbewust ook misbruikt). Totdat je teveel anderen aan het helpen bent en vergeet jezelf te helpen. In dat geval ben je een grens over gegaan die je (onbewust) voor jezelf getrokken hebt. 

De emotie van de ander herkennen

De mens heeft zogenaamde spiegelneuronen. Deze zorgen ervoor dat je het gedrag en de gevoelens van iemand ander gaat spiegelen. Dit ontstaat vaak zonder dat je er erg in hebt. Mensen die hooggevoelig zijn merken vaak sneller deze signalen op en worden de spiegelneuronen “afgevuurd”. Bij positieve emoties zoals blijdschap zal je er niet veel over nadenken en laat je het gewoon lekker gaan. Bij de negatieve emoties wordt het als onprettig ervaren en wil je er eigenlijk zo snel mogelijk van af. Primaire reacties zijn vechten (piekeren) en vluchten (chocolade eten) alleen werken deze in de meeste gevallen niet. Maar wat helpt dan wel? Hoe kom ik dan zo snel mogelijk van deze emoties los? Eigenlijk heel eenvoudig: door de strijd met deze emoties niet aan te gaan en deze te omarmen.

Omarm je grootste vijand, hij zal je nooit kunnen raken! – Dalai Lama

Grenzen trekken 

In de training “Leer omgaan met hoog gevoeligheid” wordt ook aandacht besteed aan het trekken van grenzen door met oefeningen te ontdekken wat jij belangrijk vindt en wat jouw waarden zijn. Als je weet wat jij belangrijk vindt en waar jij jouw tijd aan wil besteden ben je veel beter in staat de kaders (grens) te bewaken en ga je ook begrijpen waarom dat opeens zoveel energie kost. 

Dit gaat natuurlijk met vallen en opstaan. Je zal nog steeds achteraf tegen jezelf zeggen “Ben ik weer over mijn grenzen gegaan!”. Door dit op een vriendelijke en milde manier tegen jezelf zeggen ga je misschien de volgende keer wel op je strepen staan.