HSP Vraag #1 Hoe weet ik wanneer het gevoel van iemand anders is?

Vragen over hoog gevoeligheid (HSP) #1

De informatiebijeenkomst Hoog gevoeligheid (HSP) op 28 september 2018 was goed bezocht. Ik heb het aantal deelnemers niet geteld, maar aan het einde waren ruim 35 stoelen aanwezig. Echt super gezellig. We zaten in een soort grote woonkamer met luxe banken en stoelen. Aan het begin had iedereen de mogelijkheid een vraag op te schrijven. Deze werden in een bus gedaan. Aan het einde van de avond heb ik een aantal vragen uit deze bus beantwoord. Helaas konden niet alle vragen beantwoord worden. De aankomende tijd wil ik graag de gestelde vragen beantwoorden. In dit bericht de eerste vraag:

#1 Hoe weet ik wanneer het gevoel van iemand anders is?

Laat ik allereerst stellen dat je alleen kan voelen wat je zelf voelt. Dus wat je voelt is altijd van jouzelf en niet het gevoel van iemand anders. Jouw gevoel kan natuurlijk wel ontstaat door wat je ziet of ervaart als je met iemand bent. Dus als iemand verdrietig is kan jij ook verdrietig worden, als iemand lacht is de kans groot dat jij ook gaat lachen. Iemand die hoog gevoelig neemt deze gevoelens wat makkelijker over.  Elain Aron, grondlegster van HSP, omschrijft hooggevoeligheid met de afkorting DOES. Deze letters staan voor:

  • Diepgaande verwerking (van alle ontvangen informatie)
  • Overstimulatie
  • Emotionele intensiteit (zowel positief en negatief)
  • Sensorische sensitiviteit (geluid, licht, smaak, etc)

Spiegelneuronen?

Als een gevoel dus opeens opkomt en je er zelf geen verklaring voor kan geven ontstaat deze door iemand anders, onbewust. In de wetenschap wordt gesproken over spiegelneuronen. Spiegelneuronen zorgen ervoor dat er in jouw hersenen dezelfde activiteiten plaats vinden als bij de ander en het dus voelt alsof het van jouzelf is. Hoe meer informatie je van de ander opneemt en diepgaand verwerkt, hoe intenser de emoties en gevoelens kunnen worden. Dit kan heel nuttig zijn, bijvoorbeeld als je als coach wilt voelen/begrijpen wat de ander doormaakt. Dit heet ook wel empathie. Komen er teveel emoties binnen, dan kan het ook lastig zijn. Ik ervaar deze eigenschap als zeer positief en zet ‘m in tijdens mijn werk als HSP-coach. Wat ik de laatste jaren merk is dat ik steeds beter onderscheid kan maken tussen mijn eigen gevoelens en emoties en die van een ander. Wat mij hierbij vooral geholpen heeft zijn de aandachtsoefeningen vanuit Mindfulness.

Wil jij ook graag leren omgaan met gevoelens, neem dan contact op.