HSP: Staan als een berg

Merk je als HSP (of als niet-HSP) dat je hoofd soms te vol komt te zitten? Lijkt het wel alsof hij in een bankschroef vast zit? Vraag je dan eens af waar je op dat moment met jouw aandacht bent. Ik vermoed in je hoofd. Aandacht besteden aan al die gedachten die door je hoofd gaan is ook niet echt eenvoudig en kost veel energie. Of je komt net uit een gesprek met iemand waar je eigenlijk niet jezelf kon zijn. Misschien dat de onderstaande oefening helpt voor jou. Ik noem het de staande berg oefening. Het is een oefening om de druk op het hoofd wat te verlagen.

Ga rechtop staan. Met je schouders recht. Voeten iets uit elkaar en licht door de knieën. Armen langs je lijf. Voel dat je in balans boven je voeten staat. Stel je voor dat je een berg bent, met je voeten als de teen van de berg en je hoofd de top. Adem rustig in via de neus, vul je longen. Houd nu de adem even vast en voel de spanning die in de borst ontstaat. Ontspan en laat de adem rustig via de mond naar buiten stromen. Bij elke uitademing ga je met de aandacht van het hoofd naar de voeten. Adem pas weer in op het moment dat jouw lichaam dit doet. Je hoeft niets te sturen. Herhaal dit in ademen via de neus en uit ademen via de mond tien keer. Je zal je nu minder druk in je hoofd voelen en misschien wel meer ontspannen.

Deze oefening werkt nog beter als je in de buitenlucht gaat staan en frisse lucht in ademt.

Ik ben benieuwd wat deze oefening bij jou heeft opgeleverd. Hieronder kan je mij dit laten weten.