HSP: Overlevingstips!

Heb je eenmaal in de gaten dat je HSP bent, net zoals ik? En vraag je je af hoe je hier het beste mee om kan gaan? Ik heb een aantal tips die jou misschien kunnen helpen. De tips zijn ook behulpzaam als je geen HSP bent. Het wil niet zeggen dat ze voor jou allemaal werken. Experimenteer en ervaar welke behulpzaam zijn voor jou.

1. Zorg voor voldoende slaap

Te kort slapen (minder dan 7 uur) zorgt voor irritatie en verminderd concentratie en productiviteit. Dit geldt ook voor de gemiddelde persoon. Voor een HSP is slaaptekort onverdraagzaam. Voldoende slaap verlicht de sensitiviteit en helpt je met de overweldigende wereld om te gaan.

2. Gebruik geluid-reducerende oordopjes

senheiser300Ik heb al een hele tijd oordopjes van Senheiser (cx300). Deze sluiten mijn oren helemaal af. Alleen al als ik deze in mijn oren doe ontstaat rust. Door nu op de achtergrond heel zacht muziek af te spelen (het thema is niet echt belangrijk) verdwijnen de omgevingsgeluiden volledig en kan je rustig met je werk aan de slag. Door het afsluiten is het niet nodig het geluid hard te zetten. Zorg ervoor dat je hierdoor niet afgesloten raakt van de omgeving. Laat zo nu en dan horen dat je er nog bent.

3. Neem tijd voor ontspanning

HSP-ers functioneren niet perfect bij een volle planning of te veel tijd in drukke ruimten. Weet je dat je in een drukke ruimte gaat komen zoals een muziek festival, een concert, een drukke zaterdag in een winkelcentrum of een andere plek waar het heel druk met mensen is? Plan dan aansluitend een periode in voor ontspanning. Doe dit in een rustige en stille ruimte, het liefst even alleen.

4. Beperk het gebruik van cafeïne

Koffie-decafHSP-ers zijn vaak gevoelig voor cafeïne. Ik drink thuis alleen nog maar decaf koffie. Soms drink ik nog wel een gewone koffie. Die vind ik namelijk ook heel lekker. Het is dan vaak wel met melk om de bittere smaak wat zachter te maken. En als ik dan een keer normale koffie drink zonder melk of suiker, dan is de smaak vaak een paar uur aanwezig. Zelfs na het drinken van een glaasje water. Als je minder koffie of helemaal geen koffie meer drinkt zal je in het begin lichter in je hoofd worden. Dit gaat na een tijdje vanzelf weg. Het lijkt een beetje op afkicken. Ditzelfde geldt ook voor chocolademelk, maar dan in mindere mate.

5. Geef jezelf tijd en ruimte om dingen af te ronden

Een HSP-er heeft soms wat meer tijd nodig om dingen af te ronden. Vaak lukt het niet om alles af te krijgen. Ga dan niet door, maar neem even de tijd om tot rust te komen. Neem je nachtrust. Neem de tijd om te ontbijten, om op te starten. Haasten maakt onrustig en ga je de hele dag door voelen. Een rustige start voel je de hele dag door. Wat helpt is vroeg opstaan (na eerst 8 uur te slapen), te genieten van de rust in het huis als iedereen nog in bed ligt. Ik merk zelf dat voor mij de rust en inspiratie komt als iedereen naar bed is.

6. Ga een moment zitten, mediteer

Door meditatie ontwikkel je aandacht en bewustheid. Hierdoor ontstaat inzicht. Je staat even stil om op een afstandje te kijken naar wat er is. En als je dit op een vriendelijke manier doet ontwikkel je ook compassie.
Man meditatieIk ga voor het slapen gaan altijd even zitten, mediteren. Iedereen is naar bed. De TV is uit. Lichten zijn zachter gezet, vaak brand er nog maar één lamp. Een moment om bewust aanwezig te zijn met mijzelf op mijn kussen. Met aandacht voor mijn lichaam en de eventuele spanning. Gewaar van de rust en de ruimte. Zonder oordeel over de gedachten die voorbij komen; als ze voorbij komen. En als ik dan naar bed ga, vaak pas na een half uur of drie kwartier zitten, voel ik mij volledig ontspannen en ontwaakt. En als ik in mijn bed lig val ik direct in slaap.