HSP : Leer nee te zeggen

Als sensitief mens kom je ter wereld met dunnere persoonlijke grenzen. Dat wil zeggen dat je gevoelens van andere mensen sterk kunt ervaren. Dit is inclusief hun behoeften, verlangens en teleurstellingen. Sensitieve mensen zijn vaak ook gevoelig voor kritiek, omdat ze niet kunnen doen wat ze moeten doen of doen wat er van hen verwacht wordt. Ze hebben vaak een aangeboren moeite om assertief te zijn. Heb je ook het gevoel niet assertief genoeg te zijn?

Ga jezelf waarderen en toon respect voor je eigen behoefte om prikkels binnen de perken te houden.

VriendenBen je de hele dag met vrienden naar de stad geweest, loopt je al over van de prikkels, en willen ze de avond uit? Wees dan duidelijk en eerlijk naar jezelf. En ja, het is niet zo eenvoudig om niet mee te gaan ook al weet je van te voren dat je de volgende dag helemaal op bent. Een lastige keus. De ene keer zal je voor jezelf kiezen en de andere keer voor de groep. Eerlijk zijn naar jezelf en naar de mensen om je heen kan de keuze misschien lichter maken.

Buik

Nee zeggen is voor veel mensen moeilijk. Je wilt mensen graag helpen, ondanks alles. Wanneer je de volgende keer met dit dilemma loopt, ga dan eens naar je buik en ervaar wat daar gebeurd. Is het rustig, voelt je druk, leegte, spanning, warmte? Maak op basis van dit buikgevoel een keuze en laat je niet verleiden aandacht te geven voor al die gedachten die door je hoofd heen gaan.

Rustmoment

wandelen met de hondNeem zo nu en dan een moment om tot rust te komen. Zit je hoofd helemaal vol, voelt het licht aan? Neem dan een moment voor jezelf, op de manier zoals dit bij jou past. Ik doe in de avond vaak een zitmeditatie of ga spelen op een muziekinstrument. Dit doe ik in een ruimte waar verder niemand is. Wat ook helpt is een stuk wandelen met de hond (als je die hebt). Andere mogelijkheden zijn bijvoorbeeld een kleurboek (voor volwassenen), zen-dala, mandala of zelf iets tekenen of schilderen.

Mediteren

Dagelijks mediteren, soms wel twee keer per dag zorgt bij mij voor een vermindering van de overprikkeling. Dit kunnen lange, maar ook korte meditaties zijn van drie minuten. Voor het mediteren is het ook niet per-sé nodig op een kussen met gekruiste benen op de grond te zitten. Je kan het ook gewoon staand of zittend doen achter je bureau. Het enige wat je doet is je aandacht volledig bij de ademhaling te brengen, soms maar voor tien diepe in- en uitademhalingen. Ik voel me dan onmiddellijk rustiger worden.

Sommige mensen zullen zeggen dat ze het mediteren hebben uitgeprobeerd en dat het niet lukte: De geest was veel te onrustig. Maar dat is nu net waar het bij meditatie om gaat: zonder oordeel en met liefdevolle vriendelijkheid opmerken dat je onrustig bent. Waarna je vervolgens de aandacht terugbrengt naar bijvoorbeeld het bewegen van het lichaam door de ademhaling. Mediteren zou moeiteloos moeten zijn en dient voor het resultaat te worden beoefend, niet voor het bereiken van een of ander bewustzijnsniveau. Een meditatiesessie kan daardoor nooit mislukken.