Het stof laten dalen!

Hoe werkt dat eigenlijk in je hersenen als al die prikkels binnen komen? En wat is er dan het verschil tussen een hoog sensitief persoon en een “normaal” persoon? Wat gebeurd daar nu eigenlijk? Dat vraag ik mijn regelmatig af. Want dat het veel energie kost om als hoog sensitief diepgaand al deze zaken te verwerken, dat is wel zeker. Als het te veel wordt gaan m’n oren suizen of in het ergste geval piepen, het lijkt soms ook wel alsof mijn hoofd in een bankschroef zit. Dit kan op alle mogelijke momenten plaats vinden. Nu ben ik dit inmiddels wel gewend en weet wat mij te doen staat: het stof laten dalen.

Ik verklaar het als volgt voor mijzelf: alle informatie die ik binnen krijg via mijn zintuigen zijn kleine stofdeeltjes die naar mijn hersenen worden geleid. (Net zoals een bol die je schud met van die sneeuw erin). Er zit geen filter op de hoeveelheid. Nog erger, het komt vaak onbewust binnen. Neem bijvoorbeeld het geluid van de airco of het geroezemoes om je heen. Je hebt vaak niet in de gaten dat deze prikkels op de achtergrond ook verwerkt worden. Deze stofdeeltjes staan in de rij om verwerkt te worden, continue. Een groot aantal stofdeeltjes samen kunnen een gedachte zijn of een prikkel voor een herinnering. Zijn het negatieve stofdeeltjes, dan merk ik dit in mij. Zijn het positieve stofdeeltjes, dan merk ik dat net zo sterk of soms nog wel meer. Om al die stofdeeltjes te verwerken draaien delen van mijn hersenen op volle toeren. En als je voorstelt dat de hersenen een van de grootste energie-afnemer is kan je je voorstellen dat de energie snel verbruikt is.

Nu ik dit weet over mijzelf weet ik wat mij te doen staat: het stof laten dalen.

Waarom het stof laten dalen? In eerste instantie om alles weer helder te krijgen, want stofdeeltjes in water maken het water troebel en kan je niet goed zien waar je nu eigenlijk bent. Verder is dit een manier om het lichaam, die vaak de signalen afgeeft die niet opgemerkt worden, even wat rust te gunnen om te herstellen.

Hoe laat ik het stof dalen?

Door regelmatig een moment voor mijzelf te nemen, bij voorkeur ieder uur. Dit lukt in veel gevallen praktisch niet, maar hier bewust van zijn is al een eerste stap. Een moment hoeft overigens niet lang te duren. Iets te drinken halen, voor jezelf of voor je collega’s is als een mooi moment om bewust even het stof te laten dalen. Diep inademen, even je adem inhouden en daarna rustig uitademen is een manier om de spanning in je lichaam te voelen en minder te laten worden. Als ik meer tijd heb, bijvoorbeeld in de avond, dan ga ik een half uur tot drie kwartier mediteren om alle gedachten tot rust te brengen. Dit helpt mij naar een goede nachtrust en indirect zorg ik ervoor dat ik het laatste uur voor het slapen gaan geen televisie kijk of koffie drink.