Feedback ontvangen – Hoe doe je dat?

Wat je bij communicatie trainingen en teamwork leert is Feed back geven. Hoe kan je de ander zo optimaal en neutraal mogelijk een ik-boodschap geven als iets jou niet bevalt. En dan vooral niet direct zijn, maar voorzichtig. Heel goed om ervoor te zorgen dat de verstandhouding goed blijft en je hoopt dat de ander er lering uit trekt. Maar gebeurd dat ook?

Feed back ontvangen is net zo lastig als geven. Vooral als het feed back (of kritiek) is op jouw functioneren, want dat is vaak het geval. Wat kan je dan het beste doen? Vaak zie je het niet als een kadootje of als iets om zelf aan te werken (terwijl dat waarschijnlijk wel de intentie is van de zender) en je voelt je onzekerheid.

Een paar tips om Feedback te ontvangen:

cactus

  • Neem de boodschap goed in je op; herhaal deze eventueel in gedachten. (De bekende 10-tellen)
  • Schiet niet in de verdediging.
  • Ga er van uit uit dat de feedback gegeven wordt om je te helpen, hoe onhandig of onbeholpen deze vaak gegeven wordt. Ga voor jezelf na wat de waarde van de boodschap is.
  • Realiseer je dat de feedback gegeven worden vanuit het referentiekader van de zender.
  • Vraag je af of de feedback nuttig is in relatie tot de zender, nu en in de toekomst.
  • Vaak is het iets over wat je niet goed doet, terwijl je eigenlijk wilt weten hoe het beter zou kunnen.
  • Als de ander jou op je gedrag aanspreekt, vraag je dan af of je dit wilt veranderen. En als je het wilt, zou je het dan kunnen?
  • Vraag aan de zender of hij/zij aan zou kunnen geven hoe het dan wel zou moeten. Hij/zij zou zeker moeten kunnen vertellen hoe het gewenste gedrag er uit zou zien
  • Begrijp je de feedback niet of herken je dit niet in jezelf, zeg dat dan en vraag de zender wat hij eigenlijk wil zeggen
  • sta open voor feedback en bedank na afloop de zender, want hij heeft jou een kadootje gegeven.

Bezien vanuit het kernkwadrant; Als een persoon in jouw allergie zit zal je graag willen reageren, bewust of onbewust, verbaal of non-verbaal. Beide is feedback. De betreffende persoon bevindt zich in zijn valkuil, hij is te veel bezig om zijn kernkwaliteit in te zetten. Zoek in dat geval uit wat het betekent als hij zijn valkuil minder inzet; dan kom je namelijk bij zijn kernkwaliteit. Door hem dit mee te geven is het geven van feedback een stuk eenvoudiger geworden.

TIP: Vraag eens tijdens een sollicitatie gesprek aan de sollicitant een situatie te beschrijven waarin hij feedback kreeg over een fout die hij gemaakt had. Wat wat de reactie en wat is er mee gedaan?

Wat was jouw leukste feedback die je hebt ontvangen? En hoe heb je daarop gereageerd?