5 tips die echt helpen bij (hoog) sensitieve mensen

(Hoog) sensitief zijn is soms helemaal niet fijn. Alle prikkels die via jouw zintuigen binnenkomen zijn dan even te veel. Hoofdpijn, opeens heel moe of niet kunnen slapen kunnen het gevolg hiervan zijn. (Hoog) sensitief ben je, samen met 15% van de bevolking.

5 tips die echt helpen

Tip 1: Leer jezelf te aarden

Aarden is eigenlijk jezelf bewust zijn dat je op de aarde staat. Ga recht op staan (zitten op een stoel mag ook hoor!). Zet je voeten stevig op de grond, even breed als je schouders. de zwaartekracht trekt nu aan jou zodat je druk onder je voeten voelt. Hou je armen ontspannen langs je lichaam. Adem rustig in en uit en merk op hoe je lichaam hierdoor beweegt, opbollen en weer inzakken. Verplaats je aandacht naar de druk onder je voeten. Stel je dan voor dat er onder je voeten wortels recht de aarde in gaan. Misschien dat je ervaart dat je nu steviger op de grond staat. Blijf even zo staan. Misschien kan je voorstellen dat je via de wortels voeding van de aarde krijgt. Neem nu de wortels weer terug. Tel een voet op en ga weer verder met waar je mee bezig bent.

Tip 2: geef aandacht voor het moment voor jezelf

Een HSP wil vooral zorgen, de ander helpen, zichzelf op de tweede plaats zetten. Herken je dit? Neem vanaf vandaag iedere dag een moment voor jezelf. Sta toe dat dit moment er voor jou is. Zorg goed voor dit moment door er bij aanwezig te zijn. Drink er een kopje thee of koffie bij of geniet van het uitzicht. Een aangenaam moment met aangename momentjes. En als je voldoende aandacht aan het moment gegeven hebt zit je weer vol energie om verder te gaan met de dag.

Tip 3: neem een lekkere snack

Heb je geen noten allergie? Dan is deze tip misschien iets voor jou. Wij hebben een grote trommel in de kast staan met allemaal verschillende soorten noten. Iedere dag neem ik daar een grote hand uit en eet ze een voor een op. Iedere keer stop ik 1 noot in mijn mond, kauw daar op en slik ‘m door. Daarna de volgende, net zolang totdat er geen noot meer in mijn hand ligt. Heb jij ook de neiging om in een keer de hele hand met noten in je mond te stoppen? Dat had ik ook. Nu ik de noten een voor een eet kan ik er opeens veel meer van genieten. En het blijkt ook nog eens heel gezond te zijn.

Tip 4: Leer meer over wat (hoog) sensitief zijn is

Als je meer van jezelf weet, kan je ook meer waarderen. “O, dat heb ik nooit geweten” of “de puzzelstukje vielen opeens op hun plek”. Lees daarom eens een keer een boek over (hoog) sensitiviteit. Er zijn veel soorten boeken. Sommige zijn heel “zweverig”, anderen gaan over engelen en weer andere staan helemaal bol van de tips. Ook op internet is veel informatie te vinden. Belangrijk hierbij is dat wat je leest bij jou past, want iedere HSP-er ervaart zijn gevoeligheid op een andere manier.

tip 5: Stel grenzen

Het woordje “nee” komt vaak niet voor in het woordenboek. Het is toch belangrijk dit te leren. Voel je dat het even niet meer gaat, geef dit dan duidelijk aan. “Nee!” zeggen is dan natuurlijk heel lomp, maar je kan het ook anders brengen. Ga je HSP-zijn niet als excuses gebruiken. De mensen om je heen zullen je niet begrijpen. Je bent geen verklaring schuldig en verzin geen smoesjes.

Een paar alternatieven:

  • “Het gaat mij vandaag echt niet lukken! Morgen ben ik weer beschikbaar.”
  • “Ik wil graag de afspraak verzetten naar een ander moment!”
  • “Ik wil je graag helpen op het moment dat ik er helemaal voor jou kan zijn!”
  • “Ik heb even een moment nodig om weer bij te komen.”